When does the Kohen turn around?

When should the kohen turn around to face – before or after the ברכה? The Rambam is clear that the blessing is made prior to turning to face the crowd, the kessef mishna sources the Rambam’s view on the gemara (Sotah 39a; שאלו תלמידיו את רבי אלעזר בן שמוע במה הארכת ימים אמר להן .. לא נשאתי כפי בלא ברכה. מאי מברך? אמר רבי זירא אמר רב חסדא אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וצונו לברך את עמו ישראל באהבה, as per the conclusion of the gemara there וכי מהדר אפיה מציבורא מאי אמר). Noting how the Tur seems to indicate that the blessing is made after turning to face the crowd, the maaseh rokeach notes that this is not necessarily the Tur’s intention but rather he is in agreement with the Rambam.

Achronim

To further the discussion, one should not the following achronim;

The Mechaber writes כשמחזירין פניהם כלפי העם מברכין אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וצונו לברך את עמו ישראל באהבה. Noting how this implies that the kohen is to make the berocha after turning to face the crowd, the be’er hetev notes; משמע שצריך להתחיל בברכה ופניו כלפי היכל וגו’ הברכה כלפי העם פר”ח אבל הרמב”ם כתב וקודם שיחזור פניו לברך את העם מברך בא”ה אמ”ה וכו ואח”כ מחזיר פניו לציבור ומתחיל לברכם ושכנה”ג נתקשה הרבה בסברת הרמב”ם ונוהגין כדברי המחבר פר”ח.

The mishna berurah writes a compromise for the medakdikim (scrupulous); ויש מהראשונים שס”ל דברכה זו מברכין קודם שמחזירין פניהם, והמדקדקין יוצאין ידי שניהם דהיינו שמתחילין הברכה בעוד שפניהם כלפי ההיכל ובתוך הברכה מחזירין פניהם כלפי העם וגומרין [אחרונים]:

The shulchan aruch harav writes;  כשמחזירים פניהם כלפי העם מברכין “אשר קדשנו בקדושתו של אהרן וצונו לברך את עמו ישראל באהבה .. ויש אומרים לברך ברכה זו כשפניהם כלפי ההיכל קודם שיחזירו פניהם ויש נוהגין להתחיל הברכה כשפניהם כלפי ההיכל ומחזירים פניהם וגומרים, לצאת שתי הסברות.

[powr-survey id=1f7b267b_1457983181864]

About the Author

igudhakohanim

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.