פטור שבט לוי מן הצבא

עם כל פרסום פטור של בני הישיבה מגיוס צבאי קצת פלא כי לא מדברים אודות הפטור המקורי מן הצבא – פטור של שבט לוי משירות צבאי בישראל.

נכון מאד כי הרמב”ם כותב “לא שבט לוי בלבד” ואכן כל אחד רשאי ויכול לנדב את עצמו לעסק התורה – כולל המצטיינים שבשבטי ישורון כגון שבט יששכר ושבט יהודה עליהם מפורש בכתובים כי אכן הוגים בתורה וגם מצליחים.

אבל לא נשכח את מקור הדברים -בעת שאיש משאר השבטים רשאי להפוך את עצמו כהוגה בתורה ולישב ימים כלילות בין כותלי הישיבה (ותבא עליו ברכה) – איש בן לוי אינו צריך איזה “התנדבות מיוחדת” להיקרא על שם פטור צבאי, אלא זוהי זכות המולדת שלו, התורה היא נצחית ובני לוי הם חלק ניכר וחשוב של מציאות התורה.

הכהנים בני אהרן הם חלק העילית של שבט לוי, וכבר העיד על כך הכתוב “ויבדל אהרן להקדישו קודש קודשים”, עד כדי כך ששאר בני לוי נקראים “נותרים” כלפי אחיהם הכהנים (ולא הקפידו על כך..).

משה השביע

מה השביעם? שאיש משאר השבטים הבא להגות בתורה לא יודח עלי ידי הכהנים;

וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם – מה דברים היו שם? ללמדך שבאו ישראל ואמרו למשה נטלת את התורה ונתת לכהנים שנאמר וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת וַיִּתְּנָהּ אֶל הַכֹּהֲנִים דברים לא ט אמר להם משה רצונכם שיכרתו לכם ברית שכל מי שמבקש ללמוד תורה לא יהיה נמנע? אמרו לו הן, עמדו ונשבעו שאין אדם נמנע מלקרות בתורה שנאמר אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אמר להם משה הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם”

הרי המשך המציאות כי משה כתב את התורה ונתנה אל הכהנים בני לוי – וזה לא במקרה, כי התורה לא בשמים היא וגם לא מעבר לים, אין התורה מתקיימת אצל הטייסים ואצל הצוללנים, אלא על ידי שבט משרתיך שהם ורק הם נבחרו מבין כל שבטי ישראל על פי הקב”ה לשרתו ולברך בשמו, ולא כתוכיים המדברים אלא כבני מרום בני עליון שמברכים ויודעים מה הם אומרים.

אז מה כל הסוד?

חיי הפוליטיקה ממשיך וצומח – ואין מי שמדבר על בני לוי – מדוע? כי אין אנו מכירים מיהו כהן ומיהו לוי? “חי-פרעה” לטוען כך, הרי כך גם יטען איזה גוי לכל ישראלי שיפגש מניין לך שאתה ישראל “כשר” בן אברהם יצחק ויעקב?

אוקיי, כל ישיבה משווה את תלמידיה, אבל גם כאן שייך הפלייה – יש להפליא את הכהנים בני אהרן על פי מצוות וקדשתו, פשוט כי המרים דגל התורה לא יכול להתעלם מהלכה פשוטה שיש מצווה לקדש את זרעו של אהרן – אז מה הבושה לעזור לכהן וללוי להמשיך עוד יום וחודש על הגיית התורה – כי טוב יום בחציריך מאלף, זהו מקום הטבעי של בן לוי.

כבר היה לעולמים

מסופר בתלמוד אודות הגזירה של האי רשע שכל בת ישראל תבעל להגמון תחילה – מה עשו אבותינו, ידעו שאין תקווה להימלט מגזר דין היווני הלזה אז מסרו מה שמסרו, והבינו היטב שיש בת ישראל אחת שאי אפשר למסור – אשה שהתארסה לכהן, אחרת מסתלקת קדושת הכהנים מישראל לעולמים ח”ו.

אז מסרו כאמור מה שמסור, ואותה בתולה העתידה לנישואי כהן לא נמסרה – אשרי העם שככה לו ואשרינו כי ה’ אלוקינו, אין עם כישראל ואין תורה נצחית זולת תורת משה.

About the Author

hebrew

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.